Marimea Conteaza ?

In: Bike Starter On: Hit: 2050
Marimea Conteaza ?

Da, suntem diferiti din punct de vedere fizic, drept urmare, bicicleta trebuie aleasa in functie de inaltimea fiecaruia.

CUM ALEGEM MARIMEA POTRIVITA A BICICLETEI?

 

Vrei sa-ti cumperi o bicicleta, stii ce vrei sa faci cu ea, ti-ai stabilit bugetul, dar stii si ce marime ti se potriveste?

Pentru multi ciclisti, in special pentru cei cu state vechi, aceasta intrebare nu-si are rostul, dar este cruciala pentru multi dintre cei ce se gandesc la achizitionarea primei biciclete pentru o alta disciplina, sau pur si simplu a primei biciclete de calitate.

Plecand de la premisa ca oamenii au tipologii si conformatii diferite, asa cum o persoana inalta de 1.90m nu poate purta aceeasi pereche de pantaloni ca o persoana de 1.60m (teoretic, in urma unor ajustari poate, dar acei pantaloni e clar ca nu vor pica la fel pe ambele persoane), tot asa putem face referire la orice alt obiect vestimentar, pozitia la volanul masinii, lungimea schiurilor si a betelor, precum si marimea cadrului de bicicleta.

Ce se intampla daca pedalam pe o bicicleta nepotrivita ca dimensiuni ?

Pe o bicicleta cu marime nepotrivita, vom fi fortati sa pedalam intr- o pozitie incorecta, fapt ce va genera doua mari inconveniente:

Disconfort:

Pozitia va fi mult prea aplecata sau mult prea dreapta, ce va duce la disconfort la nivelul mainilor, umerilor, spatelui, sezutului, intr-un timp relativ scurt. La un cadru mai mare decat cel recomandat, tija de sa nu va putea fi indeajuns extinsa, in acest fel, vibratiile generate de configuratia drumului nu vor mai fi amortizate de tija de sa prin flexare. Un cadru prea mare, ne va forta sa stam aplecati, punand presiune suplimentara in palme, incheieturi, brate, umeri si zona inghinala. Bratele pedaliere vor fi in consecinta mai lungi decat avem nevoie, fapt pentru care vom suferi afectiuni la nivelul genunchilor si a coapselor, datorita rotatiei mult mai ample a pedalelor.

Pe de alta parte, pe un cadru prea mic, pozitia va fi mai dreapta, fapt ce ne va afecta in primul rand coloana, existand riscul tasarii vertebrelor. Pentru a intinde corect piciorul, tija de sa va trebui ridicata mult mai mult, existand riscul indoirii tijei, aparitiei fisurilor sau chair a ruperii cadrului, datorita parghiei mult prea mari create de tija.

Asa cum am explicat mai sus, o pozitie incorecta pe bicicleta, ne va provoca dureri de genunchi, coapse, spate, gat, incheieturi, nervi ulnari, anumite grupuri de muschi, anumite tendoane si articulatii, etc..., foarte rapid inducandu-ne o stare de disconfort, cu toate ca mersul pe bicicleta ar trebui sa fie una din cele mai placute activitati fizice.

O pozitie incorecta poate reprezenta si motivul pentru care, datorita manevrabilitatii reduse, pierdem controlul bicicletei mult mai usor, avand ca rezultat cazaturi, ce ne pot tine pe bara o perioada de timp.

Manevrabilitate scazuta:

Pe orice bicicleta, in special pe un mountaibike, pentru a beneficia de manevrabilitate maxima, este ideala plasarea centrului de greutate cat mai central, intre cele doua axe ale rotilor, mentinand o pozitie corecta a corpului, care sa ne permita sa pedalam eficient si care sa ne asigure o parghie eficienta asupra ghidonului, necesara controului directiei. La bicicletele de sosea, centrul de greutate este impins mai in fata, pentru a obtine o pozitie mai aerodinamica. Practic, daca greutatea este centrata, ambele roti sunt incarcate in mod egal cu greutatea propriului corp, riscul de pierdere a aderentei fiind minim. Totodata, datorita centrului de greutate prea ridicat, fiind mai scurta, o bicicleta mica, va avea tendinta de a ne bascula peste ghidon la cele mai mici denivelari, sau la franare brusca, iar pe o bicicleta prea mare vom avea senzatia ca stam pe un autobuz, manevrabilitatea avand de suferit mai ales pe portiunile tehnice.

 

Cum aflam marimea potrivita a cadrului?

 

Stim cu totii ca hainele, chiar daca au aceeasi marime trecuta pe eticheta, sa zicem M, nu sunt toate conforme. Un M de la un producator, poate fi mai mic sau mai mare ca un M de la alt producator.

Bineinteles ca si in lumea bicicletelor, chiar daca nu la fel de des, totusi intalnim aceeasi regula.

Toate dimensunile cadrelor de bicicleta sunt masurate in centimetri sau inch, iar la foarte multi producatori, aceste dimensiuni sunt codificate cu o litera, corespunzator fiecarei marimi. Bicicletele de sosea sunt masurate in centimetri, iar mountainbike-urile in inch, marimea cadrului fiind data de regula de lungimea tubului seii (seat tube), masurat din mijlocul butucului pedalier, pana la capatul tevii. La toate cadrele de bicicleta fabricate dupa anul 2000, lungimea tubului superior este proportionala cu lungimea tubului seii. Pe masura ce o bicicleta este mai inalta, in aceeasi proportie ii creste si lungimea.

Daca ne raportam strict la dimensiunea codificata in litere (S, M, L, XL), s-ar putea dovedi ca nu alegem tocmai marimea potrivita. Spre exemplu, la bicicletele Kross, un cadru marimea M, are 19”, iar la Merida are 17”, un cadru de 19” fiind recomandat de regula unei inaltimi cuprinse intre aproximativ 1.78m – 1.88m, iar un cadru de 17”, fiind recomandat pentru aprox. 1.65m – 1.75m.

Exista de asemenea pe internet, mai multe programe pentru calcularea dimensiunii cadrului, unde in baza informatiilor introduse precum, inaltime, lungimea interioara a piciorului, lungimea bratelor, a torsului, etc..., rezulta marimea potrivita, precum si alte valori precum lungimea pipei, latimea ghidonului, etc.... Aceste programe, precum si tabelurile de dimensiuni universale, sunt generice si nu respecta particularitatile fiecarui producator in parte...la cati producatori de biciclete exista, nici n-ar avea cum.

Aceste programe ne sunt totusi de foarte mare ajutor pentru a ne face o idee in mare, cam e unde ne situam.

Cea mai buna metoda este consultarea tabelului de dimensiuni recomadate al producatorului de la care vrem sa achizitionam bicicleta, acolo unde exista, iar in caz ca nu avem acest tabel la dispozitie, putem consulta geometria cadrului respectiv, unde gasim cea mai detaliata informatie, dar pentru care avem nevoie de un bagaj minim de cunostinte pentru a le descifra.

La ce trebuie sa fim atenti atunci cand vizualizam geometria unui cadru?

Daca nu avem nici o idee despre dimensiunea de care avem nevoie, putem consulta tabelul de marimi recomandate ale unui alt producator decat cel de la care dorim sa cumparam bicicleta. In acel tabel vom gasi spre exemplu, ca la o inaltime de 1,75m, pentru o bicicleta cu roti de 29”, ne este recomandat un cadru de 17”.

O alta masuratoare importanta este lungimea interioara a piciorului (inseam/inside leg), pentru a afla daca vom avea spatiu suficient intre cadru si zona inghinala, atunci cand coboram in fata seii, avand cadrul intre picioare.

Pentru a afla aceasta valoare, vom sta cu spatele lipit de un perete, desculti, imbracati doar cu lenjeria intima. Calcaiele trebuie sa stea si ele lipite de perete, genunchii drepti iar bazinul aliniat la linia corpului. Introducem intre picioare, paralel cu solul si lipita de perete, preferabil o nivela sau o carte, pana la nivelul la care atinge zona inghinala. Se noteaza pe perete punctul superior de intersectie cu peretele al nivelei sau al cartii, dupa care se masoara distanta dintre locul marcat si podea. 

Aceasta masuratoare ne va indica valoarea STAND OVER HEIGHT a unei biciclete.

Avand inaltimea totala si lungimea interioara a piciorului, putem compara geometria bicicletei pe care dorim sa o achizitionam, cu geometria bicicletei la care am gasit tabelul cu marimile recomandate. Iar aici ne interseaza trei lucruri: Lungimea tubuluii seii (seat tube length), inaltimea fata de sol a tubului superior (stand over height) si lungimea efectiva a tevii superioare (top tube length).

Spre exemplu:

Dorim sa achizitionam o bicicleta GT Zaskar, la care gasim geometria, dar nu gasim un tabel de dimensiuni recomandate al producatorului.

In schimb, avem un tabel de dimensiuni recomandate de Merida, pentru bicicletele Merida.

In acest tabel gasim marimea recomandata inaltimii de 1.75m, pentru o bicicleta similara de la Merida, si anume, Merida Big Nine TFS Lite:

Observam ca pentru Merida Big Nine TFS Lite, ne este recomandata marimea 17", asa ca mergem la geometria cadrului, unde gasim dimensiunile Seat Tube, Top Tube si Stand over Height. In cazul nostru valorile sunt urmatoarele: 444, 605, respectiv 755mm.

Frame Sizes 13.5" 15" 17" 19"
Top Tube 565 585 605 625
Seat Tube 342 381 444 483
Chain Stays 423 423 423 423
Head Tube Angle 69 69 69 69
Seat Tube Angle 73.5 73.5 73.5 73.5
Bottom Bracket Drop 27 27 27 27
Head Tube Length 105 110 120 135
Fork Length 487 487 487 487
Reach 398 416 434 449
Stack 565 579 589 593
Wheel Base 1071 1092 1112 1134
Stand Over Height 667 701 755 786

In tabelul geometriei bicicletei GT Zaskar, observam ca cele mai apropiate valori le gasim la marimea M.

g17_Zaskar-9R-1468841675_Ink_LI.jpg

Dupa cum se poate observa, bicicleta GT marime M, este mai lunga cu 29mm, si asta pentru ca este conceputa pentru utilizarea unei pipe mai scurte, dar aceasta informatie o aflam de regula in magazin, de multe ori, nefiind disponibila pe site-urile producatorilor.

Aceste date ne sunt de foarte mare ajutor, mai ales atunci cand comandam online, cu toate ca este recomandat ca orice bicicleta sa fie probata inainte,  fiind consiliati de o persoana calificata, pe care de regula o intalnim intr-un magazin specializat.

Recomandarea tuturor producatorilor este, ca atunci cand inaltimea corpului se situeaza intre doua marimi din tabel, sa se opteze pentru marimea mai mica. Cu minim de ajustari, bicicleta poate fi „croita” perfect. Se ia in calcul in primul rand manevrabilitatea, o bicicleta mai mica fiind mai manevrabila ca o bicicleta mai mare, precum si faptul ca prin inlocuirea(sau ajustarea) pipei si a tijei de sa, se poate mari distanta dintre sa si ghidon, dar invers este mai dificil.

Restul valorilor din tabelul geometriei unei biciclete, au rolul de a ne explica cat de manevrabila, stabila, rapida, confortabila, etc... este bicicleta respectiva, dar despre acestea, voi scrie intr-un articol viitor.

In cazul in care nu sunt disponibile nici un fel de date despre o anumita bicicleta si nu exista posibilitatea comparatiei, poate fi consultat un tabel general precum cel din fotografie, dar cum spuneam mai sus, acesta are rol consultativ si general, facand referire la majoritatea bicicletelor din piata, si nu specific fiecarei marci si model in parte.

Pana data viitoare, spor la pedalat....pe trainer ;) !

Etichete: marime bicicleta