De ce este importanta revizia furcii si cand trebuie facuta ?

In: Furca On: Hit: 3634
De ce este importanta revizia furcii si cand trebuie facuta ?

 "Ne pare rau s-o spunem, dar singurele biciclete ce nu au nevoie de intretinere sunt cele din vitrina magazinului."

Asa le raspundem clientilor nostri atunci cand ne intreaba daca bicicleta are nevoie de intretinere.

Cu ceva ani in urma citeam amuzat cuvintele de mai sus, pe site-ul unui producator de biciclete, dar mai in gluma, mai in serios, aceste cuvinte exprima adevarul absolut cand vine vorba de intretinerea bicicletei.

Nici ca puteau explica mai bine importanta reviziilor periodice pentru bicicletele pe care le utilizam. Bicicleta, ca si intreg, este compusa dintr-o suma de componente specifice fiecarei discipline, iar in cele ce urmeaza, voi dezvolta putin despre importanta respectarii intervalelor de service recomandate de producatorii furcilor cu suspensie, una dintre cele mai scumpe componenete, intalnite pe 99.999...% din mountainbike-urile din zilele noastre.

Furcile bicicletelor, ca si suspensiile altor vehicule, sunt responsabile cu amortizarea denivelarilor si controlul bicicletei  pe suprafete denivelate.

Din pacate, asa cum stim cu totii, nimic nu rezista la nesfarsit, si bineinteles, furcile nu fac exceptie, in special consumabilele acestora.

De regula uzura intervine progresiv, pe masura ce utilizam furca, si de cele mai multe ori nu numai ca nu sesizam, dar nici nu ne mai aducem aminte cum functiona atunci cand era noua, asfel se explica exclamatiile de dupa momentul reviziei : WOW ! Nu stiam ca furca mea lucreaza asa bine! E alta furca ! Si asta pentru ca, spre deosebire de uzura, care se instaleaza progresiv, starea de buna functionare se instaleaza odata cu toaletarea furcii si inlocuirea consumabilelor, adica revizie.

Din punct de vedere al uzurii, la toate furcile intalnim componenete statice si dinamice.

Componentele statice pe care le gasim cam in orice furca hidraulica sunt capacele superioare (top caps) si garniturile lor, suruburile inferioare (bottom nuts), saibele de plastic (crush washers), ventilele camerelor de aer, tije (shafts) si anumite garnituri ale lor, brate inferioare (lower legs), sigurante, etc... . De ce sunt statice ? Pentru ca in momentul functionarii, acestea sunt fixe, nu se misca, nu culiseaza.

Este recomandat ca aceste componente , sa fie inspectate si eventual inlocuite la revizia totala a furcii aproximativ la fiecare an, sau un anumit numar de ore de functionare. Fiind construite din plastic deformabil, Crush Washer-ele trebuiesc inlocuite de fiecare data cand se desfac bratele inferioare. Sunt anumiti producatori ce recomanda revizia completa chiar si la 2 ani.

Interval de service recomandat de Fox

Interval de service recomandat de Fox 

Interval de service recomandat de Rock Shox

 Interval de service recomandat de Rock Shox

Interval de service recomandat de Bos

Interval de service recomandat de Bos

 

Aceste intervale sunt orientative, si difera, in functie de gradul de utilizare. Spre exemplu, la o furca ce este utilizata intens de un pro rider sau un rider avansat la concursuri unde nu se tine cont de starea vremii si unde eventual, la final bicicleta este spalata cu furtunul cu presiune (gen Karcher), intervalul dintre revizii scade. Atentie insa ! Nici un producator de suspensii sau de biciclete nu recomanda spalarea bicicletei cu presiune de apa, si din proprie experienta, stim ca apa cu presiune este dusmanul numarul unu al butucilor, casetelor, cuvetelor, pedalelor si...... al furcilor.

Componentele dinamice sunt : uleiul, garniturile de praf si de ulei (simerinduri sau dust wipers si oil seals), inelele de burete (foam rings), garniturile camerei de aer si ale amortizorului (damper), bucsile, bratele superioare (stanchions). Bineinteles ca acestea se numesc dinamice, pentru ca se afla in permananta miscare pe durata utilizarii, drept urmare, si uzura asupra acestora intervine mai rapid.

Stim ca uleiul isi modifica compozitia chimica, pe masura ce trece timpul si din acest motiv este recomandata inlocuirea lui la un interval de maxim un an, chiar daca furca nu atinge numarul maxim de ore de functionare, altfel, odata cu degradarea si pierderea proprietatilor de lubrifiere si vascozitate, acesta va deteriora si componentele de cauciuc cu care intra in contact.

Ce se intampla daca nu facem la timp revizia unei furci ?

Pe langa aspectul prezentat mai sus, si anume deteriorarea in timp a uleiului chiar si daca furca nu este utilizata, componentele dinamice din cauciuc se uzeaza pe masura  functionarii

Astfel ca, garniturile de praf isi pierd din capacitatea de a impiedica praful si mudaria sa intre in interiorul furcii, murdarie ce poate inainta din ce in ce mai adanc in interior, suprapunandu-se intre bucsi si bratele superioare. Daca s-a ajuns la acest moment, ori ca frecam bratele cu glasspapier, ori ca utilizam furca asa, este fix acelasi lucru. Odata bratele afectate, creste frictiunea, apar jocuri, pierderi de ulei si mai ales, cresc sansele ca acestea sa cedeze, in sensul ca se pot rupe, „rezultand posibile accidentari, sau chiar moartea”(citat din manualele furcilor sau ale bicicletelor). Inspectarea si inlocuirea la timp a garniturilor de praf sunt foarte importante mai ales pentru furcile performante, care nu prea sunt ieftine (ex: Fox, RockShox, Manitou, Magura, DT Swiss, BOS, etc...).  Pentru a fi usoare, rezistente si cat mai putin elastice, tuburile acestora sunt subtiate la minim, fiind construite de regula din aliaje dure de aluminiu, material nu foarte rezistent la abraziune, iar tot ansamblul de brate cu umeri si teava sau C.S.U. (Crown Steerer Upper), costa de regula aproape jumatate din costul unei furci noi.

Garnituri de praf

Garnituri de praf si de burete utilizate un sezon.

Stanchions

Brate superioare fara uzura

Rugina pe brate

Puncte de rugina si urme serioase de frecare a unei furci ce din pacate a ajuns cam tarziu la service

Furcile ieftine, de pana in 500 lei(ex.: SR Suntour, RST, Zoom, etc...), de regula nu stau foarte bine la capitolul izolarii la praf, mizerie si apa, drept dovada sunt zecile de furci cu care avem de a face la service si care de regula sunt pline de apa.

Garniturile de praf ale acestora, nu sunt foarte performante, permitand patrunderea mizeriei in interior destul de usor. De cele mai multe ori, clientii vin la service cand furca nu mai functioneaza, si tot de cele mai multe ori, in aceste cazuri tuburile sunt serios afectate, profund ruginite sau cu stratul de crom exfoliat. Aceste neplaceri ar putea fi evitate cu costuri minime, la o simpla inspectie prin demontarea bratelor inferioare.

Aceleasi principii se aplica si shock-urilor (amortizoare spate)si tijelor de sa cu reglaj pe inaltime (Dropper Post), acestea fiind supuse acelorasi riscuri in cazul in care inspectiile nu sunt facute la timp, iar pentru a ne bucura de beneficiile oferite de bicicletele cu suspensii si  pentru a ne fi tuturor mai simplu, producatorii mentioneaza in manualele de utilizare, intervalele de service. De asemenea, pe paginile majoritatii producatorilor se pot gasi cu usurinta inclusiv tutoriale de service, in cazul in care avem scule necesare, ne place sa mesterim si dorim sa facem revizia acasa.

 

 

Spor la pedalat !

 

Etichete: revizie furca bicicleta