Bicicleta noua sau la mana a doua ?

In: Bike Starter On: Hit: 2374
Bicicleta noua sau la mana a doua ?

O bicicleta noua, este o bicicleta noua, echipata de regula in standardul clasei de pret, dar o bicicleta la mana a doua ne poate oferi o echipare net superioara in acelasi buget cu cea noua. Hmm... grea decizie.

Bicicleta noua sau la mana a doua ?

 

Am luat o imensa pauza si dorim sa ne reapucam de biciclit, sau pur si simplu dorim sa ne achizitionam o noua bicicleta, alta decat cele din supermarket. Avem un buget mai mult sau mai putin fix, dar totusi limitat. Sa o luam noua sau la mana a doua?

O bicicleta noua, este o bicicleta noua, echipata de regula in standardul clasei de pret, dar o bicicleta la mana a doua ne poate oferi o echipare net superioara in acelasi buget cu cea noua. Hmm... grea decizie.

Am sa incep cu o poveste scurta, legata de masini, si asta pentru ca, dupa parerea mea, situatia poate fi comparata cu foarte mare usurinta.

Nu sunt un mare cunoscator al automobilelor, dar ca orice om, am nevoie de o masina. Primele trei masini ale mele au fost cumparate la mana a doua. Cu prima am avut noroc, am nimerit-o buna. A doua a fost o mare teapa, practic un morman de fier vechi, si ruginit, dar cosmetizat bine. Pe a treia am cumparat-o de la unchiul unui prieten bun si, realitatea a fost conforma cu povestea : putini kilometri si reali, prim proprietar, etc... Am fost mai mult decat incantat de ea in cei 3 ani cat am utilizat-o.

Eee... si a sosit si momentul in care am putut achizitiona in leasing o masina noua, care dupa aproape 8 ani de utilizare, a parcurs putin peste o suta de mii de kilometri. Ce am obtinut in afara de experienta minunata de a conduce o masina noua in care nu bate si nu scartaie nimic, iar interiorul miroase a nou? Cel mai important in cazul nostru, ca sa pastram paralela cu bicicletele, am invatat cum trebuie sa arate si sa se comporte o masina la numarul de kilometri si varsta pe care le are. Consider ca nu ma mai pot pacali cu o masina care sa aiba, sa zicem, o suta de mii de kilometri pe bord, dar in realitate de inca vreo doua-trei ori pe atat.

Cam asa sta treaba si cu bicicletele. De mult prea multe ori, ajung la noi clienti cu biciclete cumparate la mana a doua, in stare jalnica, de multe ori, bugetul componentelor ce trebuiesc inlocuite, depasind suma initiala de achizitie a bicicletei : cadre afectate, suspensii colmatate, defecte sau distruse, transmisii distruse, frane defecte, mix de componente incompatibile, butuci plini de rugina sau servisati necorespunzator, etc... sau chiar mai rau, biciclete furate, care nu de putine ori au fost returnate proprietarului de drept. Si asta se intampla pentru ca, la fel ca mine, cumparatorul nu are experienta necesara si nu stie ce cumpara. El vrea o bicicleta, punct.

Ce e de facut?

In primul si in primul rand trebuie sa stim cum dorim sa utilizam viitoarea bicicleta pentru a alege specificul ei, si bineinteles, in functie de tipul bicicletei, de ce dimensiune de cadru avem nevoie. Pentru ca o bicicleta buna este cea pe care o utilizam tot timpul acolo unde se simte ea bine si nu o bicicleta cu dotari de top, dar pe care o scoatem la plimbare de cateva ori pe an, nu-i asa ? Acest principiu se aplica la achizitionarea oricarui tip de bicicleta, noua sau second hand.

Avand aceste date, ne intoarcem in punctul de unde am plecat : Noua sau second hand ?

Daca nu ne pricepem, dar avem un prieten experimentat, ce este dispus sa ne ajute in alegerea bicicletei la mana a doua, am putea sa ne asumam riscul, cu toate ca si prietenul, daca se da pe bicicleta de mult timp, nu inseamna neaparat are si abilitati mecanice.

Stim cu totii ca atunci cand achizitionam un bun la mana a doua, ne asumam un risc mai mare sau mai mic, iar in cazul bicicletelor, garantia  nu acopera mentenanta defectuoasa, chiar daca bicicleta inca se afla in garantie. Avem totusi avantajul unui pret relativ mic comparativ cu ce ne ofera o bicicleta noua in acelasi buget.

Daca nu vrem sa ne asumam riscuri si sa ne asiguram ca bicicleta va fi intretinuta asa cum ne dorim noi inca de la inceput, atunci ne putem adresa cu incredere unui magazin specializat unde, pe langa posibilitatea achizitionarii unei biciclete noi, beneficiem de consiliere in ceea ce priveste alegerea bicicletei in functie de disciplina, alegerea marimii potrivite, informatii referitoare la intervale de service, mentenanta, etc... Intr-un magazin de biciclete, de regula, intalnim personal instruit si cel mai important, pasionat, ce ne poate impartasi din experienta acumulata.

Avantajul pe care il ofera o bicicleta noua, chiar daca mai slab echipata decat una SH in acelasi buget, este reprezentat in primul rand de garantia ca va fi achizitionata in perfecta stare de functionare, reglata si cu suruburile stranse corespunzator, pe scurt, sunt evitate multe batai de cap legate de functionarea corecta a unei biciclete. In plus, ca orice alt bun, o bicicleta noua, beneficiaza de garantie, garantie ce acopera in principiu orice defect de fabricatie, sau eroare de montaj, iar in cazul anumitor producatori (Merida, Trek, GT,  etc...), cadrele hardtail, indiferent de materialul din care sunt construite, beneficiaza de garantie pe viata.

-  Ok, dar cu 2000 lei, n-am cum sa cumpar o bicicleta noua echipata cu 10 pinioane, furca RockShox, frane hidraulice si „XT pe spate” ar spune multi.

- Pe buna dreptate ca asa e, dar intrebarea este : chiar ai nevoie de aceasta echipare pentru a utiliza bicicleta in oras si ceva plimbari recreationale in afara lui ? Iar cele mai multe raspunsuri sunt de genul : pai da dar XT-u’ e mai bun ca Acera, RockShox e superior oricarei furci Suntour, iar franele pe disc hidraulice nu suporta comparatie cu cele mecanice. CORECT ! Dar mai performant nu inseamna neaparat mai bun pentru ce am nevoie. Spre exemplu, orice linie Shimano sau Sram, indiferent de gama, isi va face treaba pentru nivelul de performanta pentru care a fost conceput. E clar ca un schimbator Acera, nu va oferi aceleasi reprize rapide de schimbare precum un SLX sau XT, mai ales in situatii de stress maxim asupra transmisiei, asa cum se intampla la schimbarea vitezelor in timp ce abordam o catarare, unde dorim sa schimbam vitezele la mijlocul pantei.

Daca nu abordam trasee mai dificile deocamdata, cum ar fi cele montane, pe asfalt sau pe poteca, unde avem de urcat si de „dat la vale”, daca momentan nu avem pregatirea necesara participariil a concursuri cu grad de dificultate tehnica de la mediu in sus, fie ca „suntem echipati” cu  frane mecanice sau hidraulice, XT, Ultegra sau Acera ori Sora pe spate, este aproximativ acelasi lucru din punct de vedere functional, pentru nivelul respectiv, dar nu si al costurilor de intretinere.

Spre exemplu, un lant pentru 10 pinioane este mai scump ca unul pentru 9, iar cel pentru 9 este mai scump ca unul pentru 8, la fel cum o furca RockShox se intretine cu buget ceva mai mare ca un SR Suntour, etc...

Revenind la paralela de mai sus, daca imi cumpar un BMW, Mercedes, Audi, etc.. la mana a doua, cu care voi „iesi” in concediu de doua ori pe an, in rest o voi folosi in oras, iar atunci cand trebuie sa schimb vreo piesa, ma uit in buzunar si observ ca singura varianta de achizitie ar fi parcurile auto de dezmembrari, pe langa faptul ca risc sa pun in pericol integritatea fizica a mea si a celor din jur, s-ar putea sa realizez ca n-am facut poate cea mai buna alegere, potrivita nevoilor mele.

Nu de putine ori am intalnit persoane cu mountain bike-uri performante achizitionate la mana a doua, ce necesita costuri de intretinere destul de ridicate, echipate cu suspensii performante(Fox, RockShox, etc...), dar utilizate cel mult la ture de agrement pe plat si, iar cand a venit vorba de mentenanta, am fost foarte surprinsi de atitudinea unora dintre ele. Oare de ce unii considera ca nu merita investiti spre ex. 100 euro in revizia unor suspensii performante.....? Si nu pentru ca nu ar exista disponibilitate financiara in anumite cazuri. In afara de faptul ca bicicleta toata a costat, sa zicem, 500 de euro si nu renteaza, care ar fi de fapt motivul ? Eu cred ca bicicleta nu este folosita pentru ce a fost ea conceputa, drept consecinta, nu este nici apreciata la adevaratul ei nivel de performanta, acestea fiind in opinia mea, cazurile in care achizitionam ceva de care nu avem neaparata nevoie la un anumit moment, fie scump, fie ieftin, nou sau la mana a doua.

Ca si concluzie personala, pana la urma, indiferent de buget, marca, sau tip, utilizarea bicicletei trebuie sa se rezume la placerea de a te da sau a pedala, pentru ca, nu-i asa, mersul pe bicicleta este una dintre cele mai placute activitati sportive, modalitati de a iesi in aer liber, si nu numai. Iar bicicleta potrivita nevoilor si cerintelor noastre, cu siguranta ne va oferi acest lucru. 

Spor la pedalat !